
Strefa czystego
transportu
To najlepsze narzędzie do obniżenia emisji zanieczyszczeń transportu w mieście. Zobacz, jaki pomysł na SCT ma Kraków.
SCT służą poprawie jakości powietrza.
Strefa czystego transportu to obszar, po którym swobodnie poruszać się mogą tylko pojazdy spełniające określone normy, co redukuje zanieczyszczenie powietrza. Po SCT mogą więc jeździć swobodnie różne rodzaje pojazdów – w tym z napędem benzynowym i dieslowskim.
O kształcie i normach wjazdu do każdej strefy czystego transportu decyduje gmina. Jak wygląda krakowski przepis na SCT? Sprawdź.

Planowana data uruchomienia strefy czystego transportu w Krakowie to 1 lipca 2025 r.
Pojazdy poruszające się po Strefie Czystego Transportu w Krakowie będą musiały spełnić określone wymagania (z wyłączeniem mieszkańców Krakowa do dnia 30 czerwca 2030 roku) dotyczące roku produkcji pojazdu lub jego zgodności z odpowiednią normą emisji spalin EURO. Dodatkowo zaplanowano inne wyłączenia w taki sposób, aby zmiana zaszła jednocześnie łagodnie i efektywnie.
Obszar Strefy Czystego Transportu obejmie całe miasto z wyjątkiem obszaru Kombinatu (tereny na wschód od drogi ekspresowej S7) oraz kluczowych łączników z obwodnicą autostradową (ul. Zakopiańska, al. 29 listopada, ul. Wielicka).
Jedynymi kryteriami będzie spełnianie warunków wjazdu – w praktyce odpowiednio wysokiej normy emisji spalin EURO lub minimalnego roku produkcji. Dla pozostałych pojazdów, które zanieczyszczają powietrze w znacznym stopniu, wjazd do strefy nie będzie możliwy, jeśli nie są objęte katalogiem wyłączeń opisanym w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Jakie normy emisji będą obowiązywać w Krakowie i jakich pojazdów będą dotyczyć?
Elementami klasyfikującymi pojazdy w SCT w Krakowie będą rok produkcji i zgodność z odpowiednią normą emisji EURO. Miasto zaproponowało następujący podział:
- Dla pojazdów z silnikiem Diesla – rok produkcji minimum 2014 lub zgodność z normą emisji Euro 6. Wystarczy spełnienie jednego z wymienionych kryteriów.
- Dla pojazdów benzynowych (również LPG) – rok produkcji minimum 2005 lub zgodność z normą emisji Euro 4. Wystarczy spełnienie jednego z wymienionych kryteriów.
- Od 1 lipca 2030 roku miasto przewiduje zwiększenie wymogów dla pojazdów z silnikiem Diesla. Od tej daty – rok produkcji minimum 2018 lub zgodność z normą Euro 6dT. Wymagania dla pojazdów benzynowych i LPG pozostaną bez zmian.
[źródło]
O granicach wyznaczonej strefy informują specjalne znaki:
- znak D-54 „strefa czystego transportu”
- znak D-55 „koniec strefy czystego transportu”

Dokładne wytyczne dotyczące obowiązujących norm emisji spalin Euro oraz daty ich wprowadzenia (na podstawie pierwszego projektu strefy, aktualizacja wkrótce):
Ogólne ramy SCT reguluje specjalna ustawa, ale to samorząd ma kluczowy wpływ na ich kształt i zakres funkcjonowania. Gmina decyduje o szczegółach dotyczących norm wjazdu, wyłączeń i obszaru SCT na swoim terenie.
Strefy czystego transportu funkcjonują w wielu krajach na świecie.
Badania pokazują, że przyczyniają się do poprawy jakości powietrza dzięki redukcji emisji zanieczyszczeń z rur wydechowych w gęsto zaludnionych obszarach miejskich.
W samej Europie jest ich 320, do końca dekady liczba ta przekroczy 500.
Pobierz
Zależy nam, aby informacja o SCT dotarła do jak największej liczby krakowianek i krakowiaków. W tej sekcji znajdziesz materiały, które możesz wykorzystać w swoim artykule, vlogu lub podczas spotkania Twojej społeczności czy organizacji.
